Aktywni Błękitni

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 6 =

Nasza szkoła wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2023/2024 dołączyła do programu Aktywni Błękitni - szkoła przyjazna wodzie. Organizatorem akcji jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wraz z partnerami (policja, straż pożarna, ratownictwo medyczne).

Misją programu jest promowanie ekologicznych zachowań, wiedzy o zrównoważonej gospodarce wodnej, szczególnie w zakresie ochrony środowiska, ochrony przeciwpowodziowej i zapobieganiu skutkom suszy, a także dbałości o wodę i znajomości zasad bezpiecznego korzystania z rekreacji wodnej. Nadrzędnym celem programu jest wykształcenie wśród dzieci i młodzieży poprawnych nawyków i postaw, które wraz z otrzymaną wiedzą, w przyszłości będą mogły wykorzystywać i przekazywać dalej przyczyniając się do ochrony środowiska.

https://www.gov.pl/web/wody-polskie/aktywni-blekitni-szkola-przyjazna-wodzie

Obieg wody w przyrodzie

Uczniowie naszej szkoły na lekcjach geografii  zgłębiali tajniki obiegu  wody w przyrodzie. Tworzyli własne jego schematy oraz zapoznali się ze sposobami oczyszczania wody. Ich zadaniem finałowym była  próba odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego woda powinna być czysta?”.
  aktywni aktywni

Uwaga powódź

Co się dzieje kiedy opady są na tyle duże, że woda nie jest w stanie wsiąkać, parować lub odpływać korytami rzek?  Uczniowie naszej szkoły szukali odpowiedzi na to pytanie na lekcji geografii. 

Poznali przyczyny i skutki powodzi, dowiedzieli się, które obszary są najbardziej narażone w Polsce na to niebezpieczeństwo, oraz jakie działania są podejmowane w naszym kraju w celu zapobiegania powodziom i łagodzeniu ich skutków. Wspólnie zastanawiali się  jak zabezpieczać się przed wezbraniami i szukali nowych rozwiązań.
powódź powódź powódź

O co chodzi z tym oczyszczaniem?

O co chodzi z tym oczyszczaniem? Na to pytanie mogli odpowiedzieć sobie uczniowie naszej szkoły biorąc udział w warsztatach zorganizowanych przez Piotrkowską Oczyszczalnię Ścieków. Poznali historię piotrkowskich wodociągów, których początek sięga okresu międzywojennego. Uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób w zakresie produkcji wody, oczyszczania ścieków i ich dystrybucji, wykonuje się niezbędne badania w zakładowym laboratorium.

Oprócz tego mogli zwiedzić teren oczyszczalni i osobiście prześledzić proces uzdatniania wody. Na zakończenie spotkania, uczniowie próbowali ustalić, jakie działania mogą samodzielnie podejmować w ramach ochrony wody i jak mogą nią gospodarować, aby pomóc środowisku.
zdrowie zdrowie zdrowy 

Dzień Zdrowego Śniadania

O tym, że woda bierze udział w procesach trawienia, jest podstawowym składnikiem enzymów trawiennych, umożliwia formowanie kęsa pokarmowego oraz wchłanianie składników odżywczych przewodu pokarmowego, mogli sobie przypomnieć uczniowie naszej szkoły w Dniu Zdrowego Śniadania.
zdrowy zdrowy zdrowy zdrowy

Zielono nam!

Samorząd Uczniowski i Szkolne Koło Wolontariatu ponownie zorganizowali akcję upiększania terenu wokół szkoły. Uczniowie zasadzili krzewy hortensji. Teraz codziennie mogą obserwować ich wzrost, sprawdzać czy potrzebują podlewania i cieszyć się z otaczającej nas zieleni. Wszystko po to, aby nauczyć się i zrozumieć jak ważna jest dla ludzi przyroda oraz ile z niej mamy korzyści. 
aktywni aktywni aktywni aktywni  aktywni aktywni aktywni aktywni

"Aktywni Błękitni" sadzą kwiaty

Uczniowie SP 12 założyli łąkę kwietną przed budynkiem szkoły. Akcja była realizowana w ramach projektu ,,Aktywni Błękitni . Dzieci  miały okazję samodzielnie doświadczyć zadań ogrodniczych i pogłębić wiedzę przyrodniczą. Łąka kwietna ma mnóstwo walorów dekoracyjnych, a jednocześnie oszczędza wodę, nie wymaga dodatkowego nawadniania i prezentuje się dobrze nawet w czasie suszy. Wspomaga więc bioretencję, ale także bioróżnorodność. To miejsce do życia dla wielu gatunków małych zwierząt, w tym pożytecznych owadów. Sadzenie kwiatów sprawiło naszym uczniom mnóstwo radości.
aktywni a a a a a a a a a a a kwiaty

Wodne eksperymentarium

Świat bez wody nie może istnieć.

W naszej szkole w maju przeprowadzona została akcja mająca na celu  podkreślenie roli dbałości o wodę i promocji świadomego korzystania z niej. Ponadto staraliśmy się pokazać, że woda towarzyszy nam w bardzo wielu dziedzinach życia. Oprócz projekcji filmów,  czy stoisk umożliwiających poznanie bogatego spektrum walorów smakowych wody, utworzyliśmy WODNE EKSPERYMENTARIUM.

Uczniowie SP12 mogli przeprowadzić ciekawe wodne eksperymenty, poznawać świat, dzięki doświadczeniom. Procesy, które samodzielnie zainicjowali, a następnie obserwowali, były doskonałym źródłem wiedzy na temat zjawisk fizycznych i chemicznych. Ciekawe eksperymenty w prosty sposób, z pomocą łatwo dostępnych składników sprawiły, że nawet najmłodsze dzieci bez problemu zapamiętywały, że olej jest lżejszy od wody, albo czym różni się roztwór od zawiesiny. Walory edukacyjne zostały doskonale połączone z zabawą.
a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a



Warsztaty ekologiczne z Europe Direct

W ramach działań związanych  z realizacją rządowego projektu „Aktywni Błękitni – szkoła przyjazna wodzie, 24 stycznia przedstawiciele Europe Direct przeprowadzili w naszej szkole cykl zajęć pt. Woda to życie. Jak nią mądrze gospodarować?

Uczniowie klas IV,V,VI i VII obejrzeli prezentację multimedialną i rozmawiali o tym, ile jest wody na świecie i o tym, że jej zasoby nie są niewyczerpane, a w wielu miejscach na Ziemi już jej brakuje.

W drugiej części zajęć uczniowie pracowali w grupach, klasy młodsze opracowały listę działań mających na celu ograniczenie zużycia wody na co dzień. Starsi uczniowie, na podstawie materiałów Europe Direct, tworzyli plakaty na temat globalnego problemu wody i zmian klimatycznych.
a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a
 

Co to są biologiczne  wskaźniki wody?

W ramach lekcji biologii oraz Koła Biologicznego uczniowie naszej szkoły przygotowali prezentacje multimedialne na temat biologicznych wskaźników czystości wód.

Uczniowie zaprezentowali bioindykację jako metodę oceny stanu środowiska, głownie poziomu zanieczyszczeń, która polega na badaniu reakcji organizmów żywych na zmiany. Metoda ta pozwala ocenić klasę jakości wody. W swych prezentacjach uczniowie przedstawili organizmy żyjące wyłącznie w wodach czystych np. pstrąg potokowy, wodach średnio zanieczyszczonych np. pantofelek ogoniasty, grzybień biały, w wodach zanieczyszczonych np. sinice.

Występowanie tych gatunków świadczy o klasie jakości wody. Przygotowując swoje prezentacje uczniowie przekonali się, że woda to nie tylko zasób cenny dla ludzi, ale również ważny element ekosystemów.
a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a

Życie w kropli wody

„Życie w kropli wody” to projekt realizowany podczas lekcji biologii i zajęć Koła Biologicznego przez uczniów klas 5-7 naszej szkoły.
 
Uczniowie w ramach laboratorium biologicznego badali próbki wody pochodzące z różnych zbiorników wodnych: rzeki Pilicy, stawu w Parku Belzackim, kałuży, oczka wodnego, wodnej hodowli roślin, oraz próbki wody z kranu i wody butelkowanej pod kątem obecności w niej mikroorganizmów niewidocznych gołym okiem. Celem zajęć było uświadomienie uczniom, że woda jest środowiskiem życia wielu organizmów mikroskopijnych i picie wody bezpośrednio z tych zbiorników jest groźne dla zdrowia.

Bezpieczna jest woda z kranu i butelkowana, które pozostają pod kontrolą specjalistów. Również kąpiel w wodzie, w której nadmiernie rozmnożyły się sinice (zjawisko zakwitu wody) może być niebezpieczna dla życia i zdrowia ludzi i zwierząt.
a a  a  a a a a a a a a a a a a a a a

Konkurs plastyczny rozstrzygnięty

Konkurs plastyczny „Czysta woda skarbem dla zdrowia i środowiska”, zorganizowany w naszej szkole w ramach projektu Aktywni Błękitni został rozstrzygnięty.

Zadaniem uczestników konkursu było wykonanie, dowolną techniką, plakatu promującego ekologiczne zachowania, szczególnie w zakresie oszczędzania i dbałości o wodę, a także ochrony środowiska.

Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, nasi uczniowie wykazali się oryginalnym sposobem interpretacji tematu oraz umiejętnościami plastycznymi. Komisja konkursowa wyłoniła trzech laureatów i przyznała trzy wyróżnienia.

Regulamin konkursu 

a a a

Spotkanie z WOPR

14 czerwca gościliśmy w naszej szkole ratowników WOPR w Piotrkowie Tryb., wśród nich był uczeń naszej szkoły Jakub Pietras. Panowie przeprowadzili prelekcję na temat „Bezpiecznych wakacji nad wodą” i przekazali uczniom klas IV-VIII główne zasady zachowania się wobec osoby tonącej. Ratownicy zaprezentowali także specjalistyczny sprzęt do ratownictwa wodnego wykorzystywany przez WOPR w Piotrkowie Tryb. Uczniowie z zainteresowaniem i zaangażowaniem uczestniczyli w wydarzeniu. 

Bardzo dziękujemy Panom Ratownikom za wspaniałą atmosferę podczas spotkania.
a a a a a a a a aa a a a a a a a  a a a

Bezpieczne wakacje nad wodą

18 czerwca br. odbyło się spotkanie prewencyjno - profilaktyczne z przedstawicielami OSP z Koła, którzy przeprowadzili pogadankę na temat „Bezpieczne wakacje nad wodą”. Celem akcji było zapoznanie młodzieży szkolnej z zasadami bezpieczeństwa nad akwenami wodnymi oraz zasadami zachowania w nagłych wypadkach.

Wydarzenie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem wśród dzieci, które osobiście mogły zwiedzić wóz strażacki, stanowisko działek wodnych, podziwiać profesjonalny sprzęt ratowniczy, czy przymierzyć mundur.

Najwięcej radości dostarczyła dzieciom kurtyna wodna dzięki której mogły się ochłodzić w ten piękny upalny dzień.

Dziękujemy Panom strażakom za przekazaną wiedzę, dzięki której z całą pewnością nadchodzące wakacje będą bardziej bezpieczne.   
a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a  a a a a

Sprzątamy nie tylko od święta

 Społeczność uczniowska SP12 na podsumowanie działań w projekcie Aktywni Błękitni, posprzątała teren koło akwenu wodnego w Parku Belzackim. Uczniowie, "uzbrojeni" w gumowe rękawice i worki na śmieci, wyruszyli, aby sprzątać okolicę. Celem nadrzędnym akcji było ukształtowanie postawy odpowiedzialności młodego pokolenia za obecny i przyszły stan środowiska naturalnego.

Dzieci uczestniczyły w sprzątaniu z ogromnym zaangażowaniem. Głównym celem było poszerzanie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży. Biorąc bezpośredni udział w wydarzeniu, młodzi ludzie mieli szansę zobaczyć na własne oczy skutki braku poszanowania wobec środowiska naturalnego. Dziękujemy ochotnikom z klasy 5b, 5c, 7e.
a  a a a a a a a a a a a a

Załączniki artykułu

Regulamin Konkursu Plastycznego (docx) 0.04mb, (pobrań: 11)